Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων για τη σχολική διαρροή στο Δήμο Φαρσάλων, από το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης

 

 

Την ολιστική προσέγγιση του ζητήματος και τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της σχολικής διαρροής που εμφανίζεται σε σχολικές μονάδες όλων  των βαθμίδων της εκπαίδευσης στο Δήμο Φαρσάλων, ζήτησαν οι συμμετέχοντες σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Φαρσάλων.

Στη σύσκεψη που συγκάλεσε το Τμήμα του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, χαιρετισμό απηύθυνε η Αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας κ. Δήμητρα Νάτσινα, η οποία εξέφρασε τη βούληση της περιφερειακής αρχής, να ασχοληθεί συστηματικά με το θέμα και να συνδράμει με όσα μέσα διαθέτει στην επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν σε ζητήματα σχολικής διαρροής.

Από την πλευρά του Δήμου Φαρσάλων η Αντιδήμαρχος κ. Σοφία Χατζηπλή ανέφερε «ότι μέχρι σήμερα έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για τον περιορισμό του φαινομένου οι οποίες έχουν αποδώσει αρκετά, ωστόσο χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση και συνέχεια αυτών». Η κ. Χατζηπλή παράλληλα εξήρε τη συνεργασία του Δήμου με το ΚΚ και το ΠΡ καθώς και με τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων όπου φοιτούν οι μαθητές Ρομά.

Η πρόεδρος της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δ. Φαρσάλων κ. Βάϊα Αρσενοπούλου αναφέρθηκε στην τοποθέτησή της «στο εξαιρετικό έργο του Παραρτήματος Ρομά το οποίο μέσω των εργαζομένων του συνδράμει στην εκπαίδευση των παιδιών Ρομά, στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και στην ένταξη τους στην αγορά εργασίας».

Εκ μέρους της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων, ο Αρχιερατικός Επίτροπος Φαρσάλων π. Βασίλειος Αναστασόπουλος σημείωσε ότι «στην περιοχή δεν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα με τους Ρομά. Έρχονται στην εκκλησία, βαπτίζουν τα παιδιά τους, αλλά δεν παντρεύονται, το οποίο πιθανότατα να συμβαίνει για να τυγχάνουν των προνομίων που έχουν οι μονογονεϊκές οικογένειες».

Για καλύτερο διαμοιρασμό στις σχολικές μονάδες της περιοχής και ήπιες λύσεις ώστε να μην διαταραχθεί η ισορροπία, αναφέρθηκε στην τοποθέτησή της η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Λάρισας κ. Αικατερίνη Καραγιώργου.

«Υπάρχουν δύο σχολικές μονάδες που επωμίζονται όλο τον αριθμό των μαθητών Ρομά, το 4ο Δ.Σ με 118 μαθητές και το 4ο Νηπιαγωγείο με 29 μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να λειτουργήσουν κάτω από αντίξοες συνθήκες σε ένα συμπεριληπτικό σχολείο, αφού πρέπει να συμβάλλουν στην συνύπαρξη δύο διαφορετικών πληθυσμών, άνισα κατανεμημένων».

 

 

Από την πλευρά του ΠΕΚΕΣ η συντονίστρια κ. Άρτεμις Παπαδημητρίου σημείωσε ότι «πρέπει να δοθεί μεγάλη σημασία στην προσχολική αγωγή, καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των νηπίων Ρομά στο 4ο νηπιαγωγείο».

Η συντονίστρια του ΠΕΚΕΣ κ. Αναστασία Φακίδου σημείωσε ότι «το ΠΕΚΕΣ αναλαμβάνει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ώστε να μειωθεί η σχολική διαρροή. Πέρυσι οργανώθηκε μία συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς με σκοπό να εντοπιστούν οι καλές πρακτικές και να κατανεμηθούν οι μαθητές και στις άλλες σχολικές μονάδες. Χρειάζεται να οργανωθούν δραστηριότητες όπως οι σχολές γονέων, ώστε να αναδειχθεί η ανάγκη του αλφαβητισμού και να τονιστεί η σημασία της εκπαίδευσης στους γονείς. Επίσης χρειάζεται το σχολείο  να γίνει πιο ελκυστικό από πλευράς υποδομών και διδακτικών πρακτικών, με βάση το γνωστικό επίπεδο των μαθητών και των ενδιαφερόντων τους».

Ο Δ/ντής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Φαρσάλων κ. Σωτήρης Αγγελακόπουλος αναφέρθηκε στην άψογη συνεργασία με το Παράρτημα Ρομά, σημειώνοντας ότι «Φέτος κατάφεραν όλα τα παιδιά να πάνε στο Κέντρο Υγείας για τον απαραίτητο ιατρικό έλεγχο. Έγινε μια τεράστια προσπάθεια να τα πείσουμε να έρθουν στο σχολείο, στην ανάγκη πήγαμε πόρτα –πόρτα για να τα αναγκάζουμε να μπουν στις σχολικές αίθουσες».

Η Διευθύντρια του 4ο Νηπιαγωγείου Φαρσάλων κ. Όλγα Παππά τόνισε ότι «στο σχολείο υπάρχουν 39 μαθητές, εκ των οποίων οι 29 είναι Ρομά. Υπήρχε σε προηγούμενες περιόδους συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για εκπαιδευτική στήριξη των νηπίων 3 φορές την εβδομάδα με θετικά αποτελέσματα. Σήμερα αυτό που χρειάζεται είναι στενότερη επαφή με τους γονείς και συστηματικότερη ενημέρωση αυτών». Η κ. Παππά πρότεινε τη δημιουργία ενός ΚΔΑΠ στον οικισμό, ώστε να γίνεται προετοιμασία των παιδιών για το σχολείο και φυσικά ο διαμοιρασμός των παιδιών σε όλα τα νηπιαγωγεία.

Η εκπαιδευτικός του 4ου Δ.Σ Φαρσάλων κ. Βασιλική Τσέτσιλα ανέφερε ότι «τα παιδιά δείχνουν θέληση για τη μόρφωση και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες του σχολείου. Η βοήθεια που παρέχεται από το ΠΡ είναι πολύ σημαντική, καθώς οι εργαζόμενοι στη δομή πηγαίνουν καθημερινά στον οικισμό και τα βοηθούν στη μελέτη. Η δράση αυτή τονώνει την αυτοπεποίθησή τους και τους δίνει ώθηση να συνεχίσουν».

 

 

Επίσης ο εκπαιδευτικός του 4ου Δ.Σ Φαρσάλων κ. Δημοσθένης Δημητρόπουλος,  εξέφρασε την άποψη ότι «η εμπειρία της διδασκαλίας σε μαθητές Ρομά είναι ενδιαφέρουσα, καθώς τα παιδιά σέβονται και εκτιμούν την προσπάθεια τους. Πέρα από το μορφωτικό κομμάτι τα παιδιά αυτά χρειάζονται αγάπη και πιο ήπιους ρυθμούς, γι’ αυτό καλό θα ήταν να έχουν διαφοροποιημένο πρόγραμμα».

Η κοινωνική λειτουργός του 4ου Δ.Σ Φαρσάλων κ. Βησσαρία Βαρδάκα, επεσήμανε ότι «η ενσωμάτωση δεν μπορεί να επιτευχθεί όταν οι μαθητές Ρομά φοιτούν σε ένα σχολείο».

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Φαρσάλων κ. Κων/νος Δαμιανός τόνισε ότι «η φοίτηση των μαθητών είναι πρωταρχική ευθύνη των γονέων, γι’ αυτό και η κινητοποίηση τους είναι απαραίτητη, ακόμη και με την παρέμβαση εισαγγελικού λειτουργού εφόσον κριθεί αναγκαίο».

Η συντονίστρια του Παραρτήματος Ρομά (ΠΡ) κ. Βασιλική Λιάπη τόνισε ότι «υπάρχει  εξαιρετική συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων, ενώ χαρακτήρισε ουσιαστική και τη δική τους συμβολή στην προσπάθεια να φέρουν τα παιδιά των Ρομά κοντά στο σχολείο. «Είμαστε ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους γονείς και στους δασκάλους, εφόσον γνωρίζουμε καλά τον οικισμό αλλά και τους γονείς των παιδιών». Γενικότερα σημείωσε ότι είναι ένας οικισμός με προοπτικές ένταξης.

Η διαπολιτισμική παιδαγωγός του ΠΡ κ. Μαρία Τσιάμπα, επεσήμανε ότι είναι «λίγοι πια οι γονείς που είναι αρνητικοί στο να στείλουν τα παιδιά τους σχολείο. Ως ΠΡ καταφέραμε να προσεγγίσουμε τις οικογένειες και να τις πείσουμε για την αναγκαιότητα του σχολείου. Αυτό έγινε με επισκέψεις στον οικισμό δύο φορές την εβδομάδα και υπήρξε ανταπόκριση. Γενικότερα το κλίμα είναι πολύ ευνοϊκό και τα μεγαλύτερα παιδιά ενδιαφέρονται να προχωρήσουν και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σημείωσε».

Ο διαμεσολαβητής του ΠΡ κ. Αγγελής Γκαραγκούνης τόνισε ότι «προσπαθεί με κάθε τρόπο να προσεγγίσει τα άτομα της «φυλής» του και να βοηθήσει στον περιορισμό του φαινομένου».

Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ρομά Φαρσάλων κ. Χαράλαμπος Δημητρίου, σημείωσε ότι «χρειάζεται διαμεσολαβητής στα σχολεία και οι δάσκαλοι να προσέχουν εξίσου όλα τα παιδιά».

 

 

Η Προϊσταμένη του Τμήματος Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Γεωργία Ντέλλα σημείωσε ότι «συνεργάζεται με τις κοινότητες των Ρομά σε όλη τη Θεσσαλία κάνοντας συνεχώς ενημερώσεις πρόληψης για φαινόμενα όπως είναι οι πρόωροι γάμοι και οι πρόωρες γεννήσεις στα κορίτσια του κάθε οικισμού.

Από τη συζήτηση κρίθηκε απαραίτητη η περαιτέρω ενίσχυση του Παραρτήματος Ρομά με προσωπικό, γιατί είναι ο συνδετικός κρίκος της κοινότητας των Ρομά με την κοινωνία των Φαρσάλων, η διασπορά των μαθητών σε όλες τις σχολικές μονάδες, η συχνή παρουσία των διαμεσολαβητών στα σχολεία, η παρουσία κοινωνικού λειτουργού και στο νηπιαγωγείο, η δημιουργία σχολών γονέων και ΚΔΑΠ στον οικισμό, που θα συντελέσουν στη μείωση της σχολικής διαρροής και στην ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου.

Κλείνοντας ο προϊστάμενος του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας κ. Ν. Πουτσιάκας τόνισε ότι «θα πρέπει να γίνει παρέμβαση ταυτόχρονη σε όλους τους τομείς. Ο κάθε φορέας να συνεισφέρει στο βαθμό που του αναλογεί ώστε να αμβλυνθεί το φαινόμενο της σχολικής διαρροής. Παράλληλα σημείωσε ότι «είναι ανάγκη να γίνει χρήση των υπηρεσιών που προσφέρονται ανεξαιρέτως σε όλες τις ευπαθείς ομάδες μέσω του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι, των ΚΔΑΠ, των Παιδικών Σταθμών κλπ και στους Ρομά».

Ο κ. Πουτσιάκας αναφέρθηκε και στην πρόθεση του Παρατηρητηρίου να διοργανώσει σειρά σεμιναρίων μέσω του ΚΕΚ της Περιφέρειας, τόσο για τους εργαζόμενους στα ΚΚ και ΠΡ, όσο και για τους ίδιους τους Ρομά στο πεδίο της διαμεσολάβησης, αλλά και στην ανάπτυξη και άλλων δράσεων σε συνεργασία με υφιστάμενες δομές.

Να σημειωθεί ότι το Περιφερειακό Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης Θεσσαλίας χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Θεσσαλία 2014-2020 με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.