Ολοκληρώθηκε η διημερίδα κατά της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά που διοργάνωσε η Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Θεσσαλίας και το Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης
Θετικές πρακτικές – καινοτόμες προσεγγίσεις ενάντια σε στερεότυπα και προκαταλήψεις
Με τη συμμετοχή αξιόλογων επιστημόνων, ειδικών σε ζητήματα κοινωνικής ένταξης Ρομά, κοινωνιολόγων, διαμεσολαβητών, εκπροσώπων κοινωνικών δομών, συντονιστών εκπαιδευτικού έργου του ΠΕΚΕΣ της χώρας, πραγματοποιήθηκε η διημερίδα με τίτλο: «Αντιμετωπίζοντας τη σχολική διαρροή των μαθητών Ρομά με καινοτόμες προσεγγίσεις». Πάμε μαζί σχολείο!, στο αμφιθέατρο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Λάρισας.
Την διημερίδα διοργάνωσε η Περιφέρεια Θεσσαλίας – Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας- Τμήμα Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,(μέσω του προγράμματος- υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες Ρομά για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους), την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Θεσσαλίας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/βάθμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Θεσσαλίας.
Σκοπός της διημερίδας η οποία σημείωσε εξαιρετική επιτυχία, ήταν μέσα από τις τοποθετήσεις και τις ομιλίες των διακεκριμένων επιστημόνων, να διαχυθεί εξειδικευμένη αλλά και εμπειρική γνώση για το ζήτημα της σχολικής διαρροής, ώστε να επιτευχθεί η αποδόμηση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά.
Κεντρικός ομιλητής της διημερίδας ήταν ο κ. Ιωάννης Γεωργίου, κοινωνιολόγος, υποψήφιος Διδάκτορας στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο οποίος στην ενδιαφέρουσα τοποθέτηση του επί του θέματος, τόνισε ότι «υπάρχει κοινωνική ένταξη των Ρομά μόνο που τις περισσότερες φορές αποσιωπάται, καθώς δεν γνωρίζουμε τους όρους με τους οποίους έγινε αυτή η κοινωνική ένταξη των τσιγγάνικων ομάδων. Ο κ. Γεωργίου μέσα από μια ιστορική ματιά και με παράθεση παραδειγμάτων ανέδειξε πτυχές κοινωνικής ένταξης των Ρομά, τασσόμενος υπέρ της ανάγκης καταγραφής των εγκατεστημένων τσιγγάνων που θα φώτιζαν με αυτό τον τρόπο τη νεοελληνική ιστορία».
Στη διημερίδα σύντομους χαιρετισμούς απηύθυναν ο Αντιπεριφερειάρχης Λάρισας κ. Βασίλης Πινακάς και η Αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Αγλαία Ρογγανάκη, οι οποίοι στάθηκαν στην αναγκαιότητα της μάθησης, της φοίτησης και της διαρκούς παραμονής των παιδιών Ρομά στο σχολικό περιβάλλον.
O εκπρόσωπος της Πανελλαδικής Συνομοσπονδίας Ελλήνων Ρομά «Ελλάν Πασσέ», Νικόλαος Παϊτέρης πρόσθεσε ότι «το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί όταν οι Ρομά θα έχουν μια σταθερή εργασία και μία στέγη, ώστε να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να παρακολουθούν κανονικά τα παιδιά τους τα σχολικά μαθήματα».
Ο καθηγητής Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και υπεύθυνος του έργου «Υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε κοινότητες Ρομά για την ενίσχυση της πρόσβασης και μείωση της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης από παιδιά και εφήβους», Χρήστος Γκόβαρης, πρότεινε «Να οργανωθούν ολοκληρωμένα προγράμματα κοινωνικής ένταξης των οικογενειών Ρομά, τοπικά σχέδια στήριξης των οικογενειών και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών με συγκεκριμένες πρακτικές από ειδικούς επιστήμονες».
Σύντομους χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης το μέλος του Δ.Σ της ΠΕΔ Θεσσαλίας, Κων/νος Καλαμπαλίκης, η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης, Βασιλική Ζιάκα, η Αντιπρύτανης Έρευνας και Διά Βίου Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Ιωάννα Λαλιώτου.
Η Διευθύντρια Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Δέσποινα Μάντζαρη, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «τα ζητήματα της κοινωνικής συνοχής και κοινωνικής ένταξης αποτελούν προτεραιότητες για το Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης. Καθήκον όλων μας είναι να αντιμετωπίσουμε την περιθωριοποίηση και τις διακρίσεις, να καλύψουμε το χαμένο χρόνο και σε συνεργασία με τις κοινωνίες των Ρομά να πάμε ένα βήμα μπροστά. Με την Εθνική Στρατηγική για την κοινωνική ένταξη των Ρομά 2021-2030 ευελπιστούμε στην ισότιμη πρόσβαση, στην ένταξη των Ρομά σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό επίπεδο. Η Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας- Κοινωνικό Παρατηρητήριο διοργάνωσαν πριν λίγο καιρό με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, αλλά και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σύσκεψη για τα τοπικά σχέδια δράσης των Ρομά. Παράλληλα διοργάνωσαν μια σειρά συσκέψεων σε όλη τη Θεσσαλία, σε περιοχές που διαμένουν πληθυσμοί Ρομά, με θέμα την αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής διαρροής, δίνοντας έμφαση στην ολιστική προσέγγιση της ένταξης των Ρομά στην κοινωνία, ώστε να επωφελούνται όχι μόνο από υποστηρικτικές δράσεις που τους αφορούν, αλλά και από υπηρεσίες και παροχές που αφορούν όλους τους ευάλωτους πολίτες».
Στην τοποθέτηση του ο Αν. προϊστάμενος του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και κοινωνιολόγος κ Νικόλαος Πουτσιάκας, σημείωσε την ανάγκη «να αναδειχθούν καινοτόμες προσεγγίσεις, καλές πρακτικές, οι οποίες θα έχουν θετικό αντίκτυπο, ώστε να αντιμετωπιστούν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις».